logo

Fiat


Historia marki


Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider


Korzenie Fiata to koniec XIX wieku.
Wtedy to m.in. za sprawą hrabiego Roberto Biscaretti di Ruffia oraz porucznika kawalerii, Giovani Agnelli, 11 lipca 1899 roku założona zostaje firma o nazwie Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Fiat. Z włoskiego oznacza to włoską fabrykę samochodów osobowych w Turynie. Trzydziestu udziałowców wniosło kapitał 800 tys. lirów, a w radzie nadzorczej zasiadał m.in. Giovanni Agneli, który później obejmuje stanowisko dyrektora generalnego spółki.
Pierwszym wytwarzanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP. Składał się on z powozu ze składaną brezentową budką nad tylnym siedzeniem. Za jego napęd odpowiadała dwucylindrowa jednostka chłodzona wodą, która miała pojemność 657 cm3 i produkowała 3,5 KM mocy. Warto zaznaczyć, ze na wyposażeniu pojazdu znalazła się trąbka z dmuchaną gruszką, która służyła za sygnał dźwiękowy,co później zostało przejęte przez kolejnych producentów.

Fiat 3 1/2 HP

Fiat 3 1/2 HP


W kolejnych latach na rynek wprowadzone zostają następne modele, a w 1905 roku w ofercie było już 16 aut osobowych. Znacznie wcześniej produkcja osiągnęła już poziom około 400 egzemplarzy w różnych konfiguracjach nadwozia. Auta napędzane były silnikami czterocylindrowymi, a dodatkowo ich charakterystyczną cechą były duże karbidowe reflektory, które pomagały podróżować po zmierzchu.

Fiat 1 Fiacre

Fiat 1 Fiacre


W 1908 roku wyprodukowanych zostaje 1000 egzemplarzy modelu Fiat 1 Fiacre. Wykorzystywany był on do transportu publicznego m.in. w Londynie, a to właśnie w tym samochodzie Fiat zastosował układ silnika „barca” ze zintegrowaną skrzynią biegów. Dwa lata później przedstawiono serię modeli Tipo, w których pierwszy raz wprowadzono akumulatory.

Fiat Tipo I

Fiat Tipo I


Pierwszym małolitrażowym seryjnie produkowanym modelem był Fiat Zero, który ujrzał światło dzienne w 1912 roku. Warto zaznaczyć, że pojazd trafił także do Polski, a łącznie powstało 2 000 egzemplarzy. Niską cenę udało się uzyskać m.in. za sprawą wprowadzenia linii montażowej takiej jaką zastosowano w zakładach Forda.

Fiat Zero

Fiat Zero


W 1925 roku debiut ma Fiat 509, który należał do samochodów klasy średniej, a napędzał go silnik o pojemności 0,9 litra i mocy 22 KM. Dostępny był jako limuzyna, kabriolet i coupe w dwóch wersjach: Spider i Torpedo. Było to jedno z pierwszych aut na świecie sprzedawane na raty.

Fiat 509

Fiat 509


Prawdziwym hitem okazał się jednak model 500 zwany również Topolino, którego produkcja wystartowała w 1936 roku. Mogły nim podróżować dwie dorosłe osoby, a za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 569 cm3 i mocy 13 KM. Nabywcom podobał się nowoczesny kształt, gdyż jego karoseria była zaokrąglona, a do zakupu auta zachęcało niskie spalanie. O popularności pojazdu świadczy fakt, że Fiata Topolino produkowano do 1955 roku, a łącznie powstało 510 000 egzemplarzy.
Jego następcą został model 600, który został pokazany na Salonie Samochodowym w Genewie w 1955 roku.

Fiat 500 Topolino

Fiat 500 Topolino


W 1957 roku debiutuje Nuova 500. Za jego napęd odpowiadał dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, a podczas 18 lat produkcji powstało ok. 3,7 mln egzemplarzy pojazdu.
Kolejne lata przyniosły przejęcie nowych marek samochodów. W 1967 roku Fiat przejmuje spółki: Autobianchi, OM, CMSA oraz większości udziałowe w Magneti Marelli i Weber, a w 1969 roku staje się właścicielem Ferrari i Lancii.
Kilka lat później powstaje spółka Fiat Auto którą tworzyły marki Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth oraz Ferrari, a w 1986 roku własnością Fiata staje się Alfa Romeo.

Fiat Nuova 500

Fiat Nuova 500


W 1980 roku Giugiaro projektuje dla Fiata model Panda. Choć auto cieszyło się dużym zainteresowaniem, to z jeszcze lepszym przyjęciem spotkał się Fiat Uno produkowany od 1983 roku. Pod koniec lat 80-tych XX wieku debiutuje także Fiat Tipo, który dostępny był w dwóch wersjach wyposażenia, a nabywcy mogli wybierać spośród pięciu wariantów silników.

Fiat Panda I

Fiat Panda I



Abarth


Logo Abarth

Logo Abarth


Założycielem firmy Abarth był pochodzący z Górnego Tyrolu Carlo Abarth. Przedsiębiorstwo w powstało w 1949. Jego symbol ukazuje skorpiona na tarczy herbowej (znak zodiaku, pod którym urodził się jego założyciel).
Przedsiębiorstwo podejmowało prace nad ulepszaniem seryjnych samochodów, głównie marki FIAT, a także epizodycznie producentów Renault, Alfa Romeo i Simca. Przedsiębiorstwo to specjalizowało się głównie w przystosowywaniu silników do osiągania wyższych mocy tj. zmianie elementów układu ssącego i wydechowego oraz wyposażenia nadającego pojazdom sportowych cech. Produkowało również samochody z własnymi nadwoziami, a także wykorzystując elementy samochodów Fiata.
W roku 1971 Abarth oficjalnie wszedł w skład koncernu Fiata z którym odnosił największe sukcesy. Opracowano wówczas samochody Fiat Abarth 131 Rally, dzięki którym firma została rajdowym mistrzem świata w klasie producentów roku 1977, 1978, 1979 i 1980.

Fiat Abarth 131 Rally

Fiat Abarth 131 Rally


Po zaangażowaniu w rajdy samochodów Lancia Delta, zawieszono działalność firmy Abarth.
W latach '00 XXI wieku Abarth powróciło do użycia jako sportowa linia modeli Fiata - nazwą tą sygnowano wariant pierw Fiata Seicento, a potem - Fiata Stilo.
W roku 2007 Abarth został reaktywowany jako samodzielna marka oferująca sportowe warianty miejskich modeli Fiata. Pierwszym modelem jaki ukazał się zaraz po reaktywacji marki był Abarth Grande Punto, a kolejnym - Abarth 500.

Abarth Grande Punto

Abarth Grande Punto